Jak interpretować nowe przepisy dotyczące znakowania żywności

Nowe przepisy dotyczące znakowania żywności wywołują konsternacje u producentów. W jaki sposób prezentować informacje dotyczące wartości odżywczej? Co wolno, a czego nie należy umieszczać na etykiecie?

Te, oraz wiele innych wątpliwości dotyczących etykietowania rozwijali prowadzący szkolenie „Zmiany w wymaganiach dotyczących znakowania środków spożywczych wynikających z Rozporządzenia UE nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji nt. żywności”. Spotkanie zorganizowane przez Małopolski Urząd Marszałkowski odbyło się 24 listopada 2014 roku w Cechu Rzemiosł Spożywczych w Krakowie.
Celem szkolenia było zaprezentowanie zmian w stosunku  do dotychczas obwiązujących przepisów, w zakresie m.in. wymagań dotyczących zwiększenia czytelności etykiet, obowiązkowego informowania o wartości odżywczej produktu, informacji o alergenach. Dla większości przetwórców nowe regulacje są trudne do wdrożenia, z uwagi na fakt, że przepisy wykonawcze nie są kompletne, wiele jest niejasności dotyczących znakowania wartości odżywczej produktów.

O zmianach informowali:

Marek Jasiński – Małopolski Wojewódzki  Inspektor Inspekcji Handlowej
Łukasz Karanowski  – Przedstawiciel Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Krakowie
Piotr Pokrzywa – Kierownik Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Procesów Nauczania w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie.

Przepisy dotyczące znakowania wchodzą w życie od 13 grudnia 2014 r., a te dotyczące wartości odżywczej produktów – od 13 grudnia 2016 r.
Wiele szczegółowych informacji związanych ze zmianami można znaleźć na stronie Inspektoratu Jakości Handlowej i Artykułów Spożywczych: www.ijhar-s.gov.pl oraz w poradniku wytycznych przekazanych przez Wojewódzką Stację Sanitarno – Epdemiologiczną w Krakowie.

Zainteresowanym polecamy lekturę poniższych dokumentów:
1. Pytania i odpowiedzi dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
2. Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie znakowania żywności.